پیش از خرید فرش، سوالات زیادی وجود دارد که بهتر است قبل از مراجعه به فروشگاه یا سایت از خودتان بپرسید. البته نیازی به برنامه ریزی دقیق نیست، اما با این کار می‌توانید سریع تر فرش مدنظرتان را انتخاب کنید چون معیارهایتان مشخص است. محل قرارگیری فرش در منزلتان حرف اول و آخر را می‌زند. اگر فرشی که می‌خرید قرار است در سالن پذیرایی خانه پهن شود، پیشنهاد ما یک فرش محکم و مقاوم است. علاوه بر مکانی که برای فرش در نظر گرفته‌اید، عوامل مهم دیگری مانند تابش مستقیم نور، سبک مبلمان، اندازه اتاق، علایق شخصی و دوام فرش در تصمیم گیری تاثیرگذارند.

در ادامه، لیستی از فاکتورهای انتخاب هنگام خرید فرش را می‌بینید. از این گذشته، خرید یک فرش باکیفیت که بتواند به راحتی چندین سال عمر کند هم نیازمند توجه زیادی‌ست. حتی اگر مد روز و طرح های ترند مدام تغییر کنند، اگر فرشی را بخرید که با عشق آن را انتخاب کرده‌اید و تصمیمی فکر شده پشت خریدتان باشد حالا حالاها به فکر تعویض آن نخواهید افتاد. بنابراین با یک انتخاب ارزشمند، فرشتان برای نسل بعدی هم موردپسند واقع می‌شود.

 

 

  1. ترجیحات شخصی

انتخاب فرش طبق سلیقه شخصی خودتان، منطقی ترین تصمیم ممکن است. گاهی اوقات خودمان هم نمی دانیم دقیقا چه فرشی را دوست داریم بخریم و وقتی در معرض تنوع بسیار بالا در بازار فرش ایرانی قرار می‌گیریم، بیش از پیش سردرگم می‌شویم. اما نگران نباشید. با پرسیدن سوالات زیر به راحتی آب خوردن می‌توانید فرش بعدی خانه تان را انتخاب کنید.

 

  1. ماشینی یا دستباف؟

انتخاب فرش دستباف مزایای بسیاری دارد، اما زیاد به نفع بودجه‌تان نیست! با این حال، فرش های دستباف ممکن است استحکام بیشتری داشته باشند، و معمولا طول عمر بیشتری هم دارند؛ اگر از دسته افراد هنری ای هستید که خانه را با اجزای هنر از تابلو های نقاشی اصیل گرفته تا سرویس چوب طبیعی با طرح و نقش های تاریخی و موارد مشابه دیگر، پر می‌کنید، طبیعتا فرش دستباف به کارتان می آید؛ فرش های دستباف قطعات منحصر به فردی  هستند، می توانند جزئیات بسیار بالایی را در نقش ها نشان دهند، معمولا دارای رنگ های بیشتری بوده و اغلب از مواد طبیعی خالص ساخته شده اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد فرش دستباف، مقاله زیر را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: مقایسه جامع فرش ماشینی و دستباف.

  1. سنتی یا مدرن؟

فرش سنتی یا فرش کلاسیک پرآوازه ترین نوع فرش ایرانی ست. در تمام دنیا زمانی که از اصطلاح فرش ایرانی استفاده می‌کنند، منظورشان همان فرش‌هاییست که طرح سنتی دارند و مشخصه اصلی نقشه هایشان طرح گل و بته‌جقه‌ است. فرش سنتی ایرانی نوعی فرش شرقی است که از سالیان دور در ایران بافته می‌شده. طرح و نقش فرش ایرانی اصیل یا سنتی دارای الگوهای انتزاعی الهام گرفته از طبیعت است. پهن کردن فرش سنتی در خانه های ایرانی، هویت و اصالت به فضا می‌بخشد. فرشهای سنتی معمولا با هر دکوراسیونی انطباق یافته و رنگ و روح آن مکان را عوض می‌کنند.

به فرش سنتی فرش کلاسیک هم می‌گویند. واژه کلاسیک در ادبیات محاوره ای فارسی به معنای اصیل و دارای قدمت است. اما وقتی به فرش می‌رسیم کلاسیک چه معنی‌ای می‌دهد؟

فرش کلاسیک به فرش‌هایی گفته می‌شود که دارای طرح‌ها، نقش‌ها و نگاره‌های سنتی و قدیمی هستند. این فرش‌ها با رنگ‌های فریبنده، الگوهای منظم و قرینه به زیبایی طراحی شده‌اند و برای دکوراسیون‌های رسمی و شیک ایده‌آل ترین انتخاب هستند. فرش‌های کلاسیک در واقع فضا را لوکس‌تر می‌کنند.

اما فرش مدرن ایرانی چیست؟ فرش مدرن دارای طرح هاییست که از الگوی خاصی پیروی نمی‌کنند و همین ویژگی باعث تمایز آنها از انواع دیگر فرش ایرانی شده است. طرح های دلپذیر مدرن در هنر ایرانی و با استفاده از رنگ‌های خاص جدید و جسورانه، جای خود را در دل خانه های ایرانی و غیره باز کرده اند.

امروزه، فرش‌های مدرن ایرانی با استفاده از تکنیک‌های سنتی و فن‌آوری‌های مدرن، طرح‌ها و اشکال جدیدی از فرش ایرانی را ارائه می‌دهند. به رغم عدم رعایت قوانین رایج در فرش‌های سنتی ایرانی، همگی این فرش‌ها هویت ایرانی خود را حفظ کرده و می‌توانید در جزئیات نقوش آن را شناسایی کنید.

  1. الیاف مهم ترین بخش است!

هنگام انتخاب فرش جدید، یکی از تصمیمات مهمی که باید بگیرید این است که چه جنس فرشی را در خانه خود می خواهید. این متریال بر احساسی که لمس فرش در زیر پا به شما می‌دهد، ماندگاری و طول عمر آن و حتا اینکه که فرش انتخابی برای چه اتاقی بهتر است تاثیر مستقیم می‌گذارد. در میان فرش‌های ماشینی، اکریلیک و پلی استر محبوب ترین الیاف هستند.

الیاف اکریلیک، الیافی مصنوعی هستند که از مواد نفتی تولید می‌شوند. ویژگی‌های نخ اکریلیک عبارتند از:

وزن کم: اکریلیک الیاف سبکی هستند که شباهت زیادی به پشم دارند.

رنگپذیری بالا: رنگ‌پذیری نخ اکریلیک بسیار بالاست و رنگ‌های آن دارای مقاومت بالا در برابر شستشو ست.

مقاومت در برابر حرارت: اکریلیک نسبت به الیاف دیگر از جمله پلی استر، مقاوم به حرارت است و دچار سوختگی نمی‌شود.

یکی از بهترین ویژگی های الیاف اکریلیک این است که بعد از جابجایی وسایل مثل میز مبل تلویزیون و هر شی دیگری، فرش اکریلیک به سرعت به شکل اولیه خود بازمی‌گردد و فرورفتگی ندارد.

قیمت مناسب: با وجود شباهت بالا به پنبه و پشم، اکریلیک به دلیل ماهیت مصنوعی‌اش قیمت کمتری دارد.